جذب دانشجویان خارجی راهبردی برای خودکفایی اقتصادی دانشگاه ها

میدانیم جذب دانشجویان غیرایرانی در چندسال اخیر در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است با این وجود علی رغم فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز، در سال ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده،  75000 دانشجو با ظرفیت جذب مراکز دانشگاهی کشور فاصله داشت. از جمله دلایل شکاف موجود میتوان به...
27 Apr 2022

میدانیم جذب دانشجویان غیرایرانی در چندسال اخیر در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است با این وجود علی رغم فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز، در سال ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده،  75000 دانشجو با ظرفیت جذب مراکز دانشگاهی کشور فاصله داشت.
از جمله دلایل شکاف موجود میتوان به عدم توجه کافی به نکات ساده اما کلیدی در این امر اشاره کرد.
یکی از این نکات ساده و کلیدی، فرایند ثبت نام و پذیرش دانشجویان خارجی است که چندان مورد توجه مسئولین دانشگاه قرار نگرفته است  و اغلب موجب سردرگمی دانشجوی خارجی و انصراف وی می گردد.
از این رو از راه های افزایش جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه ها، سرعت بخشیدن به فرایند ثبت نام و پذیرش دانشجویان خارجی در قالب الکترونیکی کردن تمام مراحل آن است.
در صورت به کارگیری یک سامانه آنلاین پذیرش دانشجو خارجی می توان ساماندهی و الکترونیکی کردن تمام امور دانشجویان غیرایرانی اعم از پذیرش، امور کنسولی، تمدید اقامت و ... را با هدف پوشش نیاز های روابط بین الملل دانشگاهها تسهیل نمود.
ثبت نام فرایندی سه مرحله ایست که غفلت از هر یک از این مراحل موجب صرف بیش از اندازه وقت، هزینه، انرژی و در نتیجه از دست رفتن فرصت های جذب  می­گردد.
نرم افزار سپهر تنها نرم افزار جامع جذب دانشجوی خارجی در کشور است که در سه مرحله جذب(پیش از ثبت نام، حین ثبت نام و پس از ثبت نام) کاربرد دارد:
    1- در مرحله ی پیش از ثبت نام دانشجو، کلیه مدارک مورد نیاز پذیرش، اطلاعیه های وزارت علوم، رشته های مورد پذیرش  و شرایط پذیرش در دانشگاه مربوطه در صفحه ی سامانه جذب و در سایت دانشگاه بارگذاری میشود.
    2- در حین ثبت درخواست پذیرش، سامانه  طی فرآیند مرحله ای اطلاعات و مدارک لازم را از دانشجو اخذ می­کند.  چنانچه دانشجو اطلاعات مورد نیاز هرقسمت را به درستی وارد نکند، سیستم به طور خودکار اعلام خطا و بعد از آن نحوه اصلاح را توضیح می­دهد. امکان تکمیل اطلاعات برای دانشجو در چندین مقطع زمانی نیز وجود دارد و دانشجو می تواند در مراجعات بعدی به سیستم مابقی اطلاعات لازم را بارگذاری و آپلود نماید.
    3- پس از ثبت نام کاربر، ‌ارجاع کار به کارشناسان مربوطه و  نظارت بر فرایند ثبت نام و دریافت گزارشات مربوط به آن در قالب سامانه الکترونیک برای کارشناسان جذب بسیار ساده و سریع است و موجب پاسخگویی به موقع و اتمام فرایند جذب در بازه زمانی مشخص شده و موجب رضایت مدیران میگردد.  همچنین نگهداری از مدارک بارگذاری شده با در نظر گرفتن  الزامات امنیتی یعنی رعایت اصول محرمانگی، صحت و در دسترس‌پذیری داده ها، به آسانی و در امنیت کامل انجام میشود. بدیهی است انجام تمام موارد فوق به صورت دستی و کاغذی بسیار وقت گیر، هزینه بر و فرساینده است؛ همچنین احتمال خطا و مفقودی مدارک نیز در این روش بسیار بالاست.
از دیگر المان های مهم در انتخاب نرم افزار های تسهیل گر در این زمینه، قابلیت سفارشی سازی سامانه با نیازمندی های خاص هر دانشگاه و سادگی کار با آن است. قابلیت هماهنگی و سفارشی سازی سامانه با نیازها و اهداف خاص هر دانشگاه، چند زبانه بودن سامانه و جامعیت پذیرش برای دانشجویان در کشور های مختلف و هماهنگی کامل با فرایند های مرتبط با پذیرش وزارت علوم و اطلاعیه های این سازمان از جمله ویژگی های سامانه  جذب دانشجویان خارجی سپهر می­باشد.
همچنین آموزش کار با سامانه توسط تیم فنی مجموعه ساین تنها در یک جلسه ۲ ساعته امکان پذیر است و علاوه بر آن تیم پشتیبانی به صورت تلفنی، حضوری و تیکتینگ پاسخگوی کلیه سوالات  و مسائل مطرح شده از سمت دانشگاه می­باشد.
جهت ثبت سفارش این محصول و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید و یا از طریق بخش تماس با ما اقدام نموده و یا با شماره تلفن همراه 09125161404 در ساعات اداری تماس حاصل نمائید

مطالب مرتبط

کدام تکنولوژی را برای توسعه پورتالهای سازمانی انتخاب کنیم؟

جدیدترین ﻧﺴﺨﮥ ﻟﺎﯾﻔﺮی، ﻧﺴﺨﮥ 7.3.7 اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﻮرﺗﺎل ﺳﭙﻬﺮ اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ را ﺣﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ...

جذب دانشجویان خارجی راهبردی برای خودکفایی اقتصادی دانشگاه ها

میدانیم جذب دانشجویان غیرایرانی در چندسال اخیر در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است با این وجود علی رغم فراهم سازی زیرساخت...

نگهداری همۀ هویتنامه‌ها و گذرواژه‌ها برایتان آسان نیست؟

در دنیای امروز شاید تصور سازمانی که فارغ از بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بتواند به شکل مؤثر به حیات خود ادامه دهد مشکل...